جزئیات قرارداد انتقال گاز روسیه به ایران به روایت وزیر نفت-راهبرد معاصر

جزئیات قرارداد انتقال گاز روسیه به ایران به روایت وزیر نفت

وزیر نفت جزئیات قرارداد انتقال گاز روسیه به ایران را روایت کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۲۵۰۲۷۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ جواد اوجی وزیر نفت در جلسه امروز هیئت دولت با اشاره به امضای سند توافقنامه انتقال گاز روسیه به کشورمان، از تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس جمهور فقید برای انعقاد این سند قدردانی و تصریح کرد: در حال حاضر مجموع تولید گاز شیرین 23 پالایشگاه کشور حدود 850 میلیون مترمکعب است که با اجرای این طرح روزانه 300 میلیون مترمکعب گاز از روسیه وارد کشور خواهد شد. 


به گفته وی، هزینه احداث این خط لوله را نیز خود روسیه متقبل شده که در زمینه احداث خطوط لوله در کف دریا صاحب تکنولوژی هستند.


اوجی با بیان اینکه با اجرای این خط انتقال، علاوه بر تامین پایدار گاز داخل، ظرفیت و پایداری صادرات گاز کشور نیز به نحو چشمگیری ارتقا خواهد یافت، خاطرنشان کرد: احداث خط ترانزیت گاز از شمال به جنوب از مسیر جمهوری اسلامی ایران اتفاق بسیار بزرگی است که در تاریخ ایران سابقه نداشته و سالانه بین 10 تا 12 میلیارد دلار تبادلات مالی خواهد داشت.


وزیر نفت افزود: به ثمر رسیدن این قرارداد 30 ساله که می‌توان آن را اوج دیپلماسی منطقه‌ای شهید رئیسی عنوان کرد، علاوه بر رفع ناترازی‌های داخلی، ایران را به هاب تامین گاز منطقه تبدیل خواهد کرد و به افزایش قابل توجه مراودات و مبادلات تجاری و امنیت اقتصادی و سیاسی کشور می‌انجامد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده